事故後一年でのICRPからのメッセージ
利害関係者を巻き込んだ事前の準備例
英国
このプロジェクトの背景
原子力事故時による農地汚染対策策定を専門家に委ねたところ、専門家間では合意形成を図れないことを悟り、利害関係者巻き込み戦略を実験的に試行
このプロジェクトの研究成果報告例
Nisbet A, Howard B, Beresford N, Voigt G. Workshop to extend the involvement of stakeholders in decisions on restoration management. J
Environ Radioact. 2005;83(3):259-61.
Nisbet AF, Mercer JA, Rantavaara A, Hanninen R, Vandecasteele C, Carlé B, Hardeman F, Ioannides KG, Papachristodoulou C, Tzialla C, Ollagnon H, Jullien T, Pupin V. Achievements, difficulties and future challenges for the FARMING network. J Environ Radioact. 2005;83(3):263-74.
Nisbet AF, Mercer JA, Rantavaara A, Hanninen R, Vandecasteele C, Hardeman F, Ioannides KG, Tzialla C, Ollagnon H, Pupin V, Jullien T.
Variation in stakeholder opinion on countermeasures across Europe. J Environ Radioact. 2005;83(3):371-81.
Alexander C, Burt R, Nisbet AF. Stakeholder involvement facilitates decision making for UK nuclear accident recovery. J Environ Radioact.
2005;83(3):297-303
OECD
原子力緊急事態の事後管理における ステークホルダー関与の実践と経験
基本的な指針
緊急時環境放射線モニタリング指針
H20年3月版
緊急時環境放射線モニタリング指針(pdf file, 536kB)
以前の版
緊急時環境放射線モニタリング指針(pdf file, 102kB)
事故前に準備して飛行機サーベイシステム
原子力災害時における飲食物摂取制限に関する指標
原子力災害時における飲食物摂取制限に関する指標(pdf file, 16kB)
2011年4月5日に魚に対する放射性ヨウ素の基準が2,000 Bq/kgと暫定的に定められています(pdf file, 41kB)。
原子力施設等の防災対策について
原子力施設等の防災対策について(pdf file, 2.6 MB)
原子力防災指針
海外の指針との比較例
屋内退避及び避難の判断基準となる線量について(pdf file, 61kB)
首相官邸
原子力安全委員会
今後の避難解除、復興に向けた放射線防護に関する基本的な考え方について(pdf file, 147kB)
技術的助言
原子力安全委員会において3月11日以降に行った助言の活動について
計画的避難区域に関する提案
第22回 原子力安全委員会臨時会議
東北地方太平洋沖地震の原子力発電所への影響と食品の安全性について
環境省
国土交通省
福島県内の下水処理副次産物の当面の取扱いに関する考え方について
報道例
2011年3月15日 読売新聞
国際放射線防護委員会(ICRP)からのメッセージ
ICRP ref: 4847-5603-4313
March 21, 2011
Fukushima Nuclear Power Plant Accident(pdf file, 20kB)
和訳
食品安全委員会で中川恵一専門委員から示された和訳
福島原子力発電所事故(pdf file, 98kB)
Application of the Commission’s Recommendations to the Protection of People Living in Long-term Contaminated Areas After a Nuclear Accident or a Radiation Emergency
ICRP Publication 111 Now Available for Free DownloadEffective immediately ICRP Publication 111 Application of the Commission’s Recommendations to the Protection of People Living in Long-term Contaminated Areas after a Nuclear Accident or a Radiation Emergency is available for free download through the ICRP web site.
ICRP has been doing what it can to support those in Japan dealing with the Fukushima NPP accident. This has primarily been by using the ICRP community as a way to rapidly share information with our Japanese colleagues, and by making available and discussing our recommendations and experience relevant to the current situation. Making ICRP Publication 111 freely available takes this one step further.
Many ICRP members have also been doing much more than this as individuals and under the auspices of their organisations. As sad as it is to see the devastation in Japan, it is good to see our community draw together to support each other in this difficult time.
日本語訳
日本アイソトープ協会版
ICRP Publication 111 日本語版ドラフト 特別公開のお知らせ
国立保健医療科学院版
【海外情報】 【東日本大震災】原子力事故または放射線緊急事態後、長期間にわたる汚染地域に居住する人々の防護に適用される国際放射線防護委員会勧告(ICRP111) 2011/04/27
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地域での実践例
東葛地区放射線量対策協議会
意思決定の透明性の確保や利害関係者関与による問題解決を目指す、関係自治体による連合機関です。
サイトではわかりやすいQ&Aが示されています。
福島でのダイアログセミナーの結論と勧告
CONCLUSIONS AND DECLARATIONS OF THE DIALOGUE SEMINAR
第一回
第二回
ICRP通信
Overview of the Dialogue Meetings in Fukushima Initiated by ICRP Now Available
“Publ.109 Application of the Commission’s Recommendations for the Protection of People in Emergency Exposure Situations”「緊急時被ばく状況における人々に対する防護のための委員会勧告の適用(仮題)」
ICRP Publication 109 日本語版ドラフト 特別公開のお知らせ
放射線審議会
緊急作業時における被ばく線量限度
放射線審議会声明: 緊急作業時における被ばく線量限度について
放射線緊急時における公衆の防護のための介入に関する諸原則(ICRP 63)
食品と水の管理
正当化される介入レベル
介入により回避される線量が実効線量で10 mSv/y
介入レベルをあげてよい場合
代替食品の供給が容易に得られない
住民集団が重大な混乱に陥る
最適化された介入レベル
通常の食品で1-10kBq/kg
国際取引上、容認できる食料品について局地的な基準を設けるのは論理的ではない
ので、食料基準委員会による国際取引で無制限で容認しうるレベルは、介入レベルではなく非介入レベルである。
世界保健機関(WHO)によるFAQ
世界保健機関(World Health Organization)
日本原子力事案
FAQ(よくある質問)(pdf file, 132kB)
FAQs: Japan nuclear concerns
国際原子力機関
IAEA Presentations Channel
わかりやすい資料が掲載されています。
Fukushima Nuclear Accident: Information Sheet
汚染土壌対策
Technical Reports Series No.424
Remediation of Sites with Dispersed Radioactive Contamination(pdf file, 1.3 MB)
関連論文
Fesenko SV et al. Twenty years’ application of agricultural countermeasures following the Chernobyl accidents: lessens learned. J. Radiol. Prot. 26 (2006) 351-358.
米国
エネルギー省
The Situation in Japan
Radiological assessmentがまとめられています。
EPA
PAG Manual, 2013
Protective Action Guides And Planning Guidance For Radiological Incidents
日本医学放射線学会
FAQ
緊急時被ばく状況から現存被ばく状況への移行は、国内で一律に考えるべきですか?
IAEAのBSSでは、地域的な事情を考慮することとされています。
TRANSITION FROM AN EMERGENCY EXPOSURE SITUATION TO AN EXISTING EXPOSURE SITUATION
4.20. The government shall ensure that, as part of its overall emergency preparedness, arrangements are in place for the transition from an emergency exposure situation to an existing exposure situation. The arrangements shall take into account that different geographic areas may undergo the transition at different times. The responsible authority shall take the decision to make the transition to an existing exposure situation. The transition shall be made in a coordinated and orderly manner, by making any necessary transfer of responsibilities between organizations, with the involvement of relevant authorities and interested parties.
原子力災害に伴う現存被ばく状況が終わり、計画被ばく状況に移行するのは、どのような時ですか?
IAEAのBSSでは、復旧活動が完了したことでもたらされる、規制当局などにより制限やコントロールが不要とされる状況をバックグランドとみなせるとしています。
Requirement 49: Responsibilities for remediation of areas with residual radioactive material
5.18. The conditions prevailing after the completion of remedial actions, if the regulatory body or other relevant authority has imposed no restrictions or controls, shall be considered to constitute the background conditions for any new facilities and activities or for habitation of the land.